Logo

Utrzymanie miejsca pracy dorosłych osób z autyzmem

Prowadzona przez Organizację:
Fundacja Ergo Sum
Data zakończenia:
01.10.2020
Warszawa

Aby 26 osób ze spektrum autyzmu mogło nadal pracować w klubokawiarni Życie jest fajne, niezbędna jest pomoc finansowa. Musimy pilnie zwrócić zobowiązania wobec ZUS. Takiej kwoty sami nie zarobimy. Cały czas borykamy się z problemami - ze spłatą zobowiązań wobec pracowników, dostawców, ZUS, US i kredytem. Bieżąca działaność nie pokryje naszych dawnych zobowiązań. Niestety nie mamy możliwości pozyskania tych pieniędzy z żadnych innych źródeł. Bez pomocy osób prywatnych i firm nie jestesmy w stanie iść dalej.

Szanowni Państwo,

Prowadzimy Fundację działającą na rzecz dorosłych autystów i osób wykluczonych – grup skazanych na życie w izolacji i groszowe zasiłki. Naszym celem jest włączanie osób z niepełnosprawnościami w życie zawodowe, kulturalne, społeczne.

Od 18 marca 2016 Fundacja prowadzi w Warszawie przy ul. Grójeckiej 68 Klubokawiarnię „Życie Jest Fajne” www.zyciejestfajne.pl, w której zatrudnieni są dorośli autyści. Tworzymy miejsce, w którym znajdują oni dostosowaną do swych możliwości pracę, a także terapię i rozrywkę.

Działamy nie tylko na rzecz środowiska osób z niepełnosprawnościami. Nasz lokal otwarty jest na społeczności lokalne. Udostępniamy go bezpłatnie osobom zrzeszonym i niezrzeszonym, które chcą organizować wszelkiego rodzaju spotkania promujące kulturę, wspierające różnorodności ( w tym m.in środowisko LGBT+, uchodźców, osoby w kryzysie psychicznym i w kryzysie bezdomności itp.), realizujące wielorakie cele społeczne.

Od początku bardzo ważne było dla nas prowadzenie działalności w sposób etyczny i zgodny z procedurami zatrudnienia. Podczas rekrutacji kierowaliśmy się możliwościami i charakterem autystów, a nie dofinansowaniem, jakie moglibyśmy na nich otrzymać. Nie liczyliśmy także na granty, dlatego inwestycje finansujemy ze środków własnych, kredytów i darowizn. Nie jesteśmy dotowani z budżetów samorządowych ani państwowych. Nie otrzymujemy refundacji z PFRON na koszty zatrudnienia osób niepełnosprawnych.

Poza osobami z autyzmem – żadna z osób wspierających działalność Klubokawiarni, jak i Fundacji – nie otrzymuje wynagrodzenia.

Od stycznia br. pracuje u nas już 26 autystów

Obsługujemy i małe imprezy okolicznościowe, jak i duże imprezy (nasz rekord - catering dla 640 osób). Przygotowujemy fingerfoodsy, przerwy kawowe z pysznymi ciastkami i deserami, lunche także weganskie...

Organizujemy imprezy w Klubokawiarni, a także na zewnątrz. Luzackie, ale też eleganckie. Prywatne i biznesowe. Mniej i bardziej wymagające. Zaufały nam duże i znane organizacje, instytucje naukowe, organizacje pozarządowe i mnóstwo prywatnych gości...

Ofertę dostosowujemy do wymagań i do możliwości finansowych zamawiających.

Praca jest dla nas najważniejsza. Praca w prawdziwych wymagających warunkach. A praca przy cateringach wymaga od nas i umiejętności i dobrej logistyki i zgrania zespołowego i realizacji zadań w stresie. To najlepsza szkoła życia, która daje nam realne przychody i buduje każdego z nas wartość - jesteśmy komuś potrzebni.

Klubokawiarnia może przestać istnieć.

Otwarcie klubokawiarni z powodu licznych problemów było opóźnione wobec założeń w biznesplanie o prawie 3 miesiące – w tym czasie ponosiliśmy koszty osobowe.

Nadal nie mamy pełni mocy produkcyjnych. Prowadzona obecnie przez nas działalność gastronomiczna w lokalu i poza nią przynosi nam miesięcznie ok. 15 tysięcy złotych przy kosztach 35 tysięcy złotych. Pozostałe – zakładane w biznes planie czyli organizacja większych uroczystości (powyżej 25 osób) czy wynajem przestrzeni na szkolenia – uruchomimy po uzyskaniu odpowiednich pozwoleń i dokończeniu inwestycji ze środków, o które się staramy.

Nie pokrywamy jeszcze na bieżąco kosztów związanych z zatrudnieniem - ale nie chcemy wprowadzać restrukturyzacji tych kosztów – gdyż zwolnienie kogokolwiek z naszych autystycznych pracowników może doprowadzić do ludzkiej tragedii. Warto też dodać, że codziennie dzwonią do nas opiekunowie innych osób z prośbą o przyjęcie swoich podopiecznych choćby na wolontariat.

Obecna sytuacja jednak pozwala stwierdzić, że przez kolejnych 12 miesięcy będziemy w stanie osiągnąć płynność finansową. Dziś możemy wiedzieć, że mamy już znany brand i powracających gości i zamawiających usługi cateringowe. Jednak na dotychczasowe zobowiązania to nie wystarczy. Zobowiązania narosły ze względu na to, że przez trzy miesiące nie zarabialiśmy przez problemy techniczne i proceduralne związane z lokalem. Dodatkowo mieliśmy bardzo trudny okres wakacyjny (pracownicy zgodnie z prawem mają możliwość korzystania z dłuższych urlopów wypoczynkowych). Dodatkowo zostaliśmy obciążeni kosztami cateringu przez nieuczciwego zleceniodawcę.

Nasze dzisiejsze zobowiązania to:

50 tys zł – zobowiązania wobec ZUS

24 tys zł – koszty obsługi księgowej (uniemożliwiające nam prowadzenia na bieżąco rachunkowości)

21 tys zł – zobowiązania wobec pracowników (3 miesięczne wynagrodzenia)

6 tys zł – koszty zaległych rat kredytu wobec TISE S.A.

20 tys zł – inne zobowiązania

Szanowni Państwo, od początku nasz projekt działa dzięki życzliwości i wsparciu wielu wspaniałych ludzi. Nasze działania spotkały się ze sporym zainteresowaniem mediów oraz cieszą się znacznym wsparciem zarówno mieszkańców Warszawy, jak i Internautów.

Zwracamy się do Państwa z serdeczną prośbą o wsparcie naszego przedsięwzięcia.

Jesteśmy przekonani, że rozpoczęliśmy przedsięwzięcie o ogromnej wartości i naprawdę niewiele brakuje, aby okazało się ono sukcesem także na dłuższą metę. Wierzymy, że także dzięki Państwa wsparciu, wspólnie z odniesiemy ten sukces.

Zostaliśmy uhonorowani Mazowiecką Marką Ekonomii Społecznej 2017 oraz nagrodą S3EKTOR 2016.